Ciągle słychać o tym że balans bieli jest ważny, że światło może ma swoją temperaturę i  różnie wpływa na oglądany, filmowany i fotografowany obraz. Na czym to polega i jak zrozumieć te pojęcia wyjaśnia poniższa infografika.Potraktujcie to jako swoistą ściągę i pomoc naukową przy doborze temperatury światła, compostingu gdy składamy dwa materiały wideo czy w momencie gdy balansujemy nasze kamery i aparaty fotograficzne.

temperatura swiatla i balans bieli dslry pl Balans bieli i temperatura barwna

   

5 myśli nt. „Balans bieli i temperatura barwna

  1. GLS

    Tak, balans bieli (WB) to bardzo ciekawy temat a i trochę czarna magia.
    Odkąd film (cyfrowy) dostał się pod strzech, pojawiła się nowa mantra powtarzana na każdej stronie internetowej: „WB być ustawiony PRAWIDŁOWO!”
    No tak, ale co to znaczy prawidłowo? Generalnie oznacza to ze WB powinien być ustawiony neutralnie bez przesunięcia kolorów. W założeniu jest że ponieważ film cyfrowy można „wywołać” w edytorze, neutralny WB da nam najwięcej możliwości obróbki materiału.
    I tak, i nie. Z jednej strony kolor można posunąć WB w edytorze ale biorąc pod uwagę 8 bitowy zapis większości plików, często radykalne próby kończą się tragedią.
    Zakładając ze 90% użytkowników to autorzy scenariusza, producenci, reżyserowie a czasem nawet aktorzy w jednej osobie można śmiało powiedzieć ze pomysł filmu jest dobrze zakorzeniony w głowie długo przed pierwszym klapsem. Mając gotowe pomysły na sceny i ujęcia, dlaczego nie spróbować nagrywać materiału ze specjalnie dobranym WB?
    Ten słynny ziemisty wygląd wielu współczesnych filmów można osiągnąć (lub przynajmniej zapoczątkować) w kamerze. Letni dzień kręcony w listopadzie możne być osiągnięty odpowiednim ustawieniem WB.
    Zamiast się mordować aby uzyskać perfekcyjnie neutralny WB warto eksperymentować.
    Ustaw WB tak aby kamera myślała ze twarz jest biała – wspaniały, niebieskawy (bardzo filmowy) efekt.
    Dzień-na-noc wygląda dużo lepiej gdy jest nagrany z odpowiednio spreparowanym WB.
    Robienie filmów ma być zabawa a nie darzeniem do technicznej doskonałości, baw się, eksperymentuj!
    peace!

    Odpowiedz
    1. wideoman Autor wpisu

      Zgadzam się z Tobą co do koncepcji „robienia filmu” i „film look” już w kamerze, ale nie do końca zgodzę się z tym że nie potrzeba do tego wiedzy na temat balansu bieli i temperatury barwnej.
      Osobiście uważam że stwierdzenie „WB być ustawiony PRAWIDŁOWO!
      Tak. Balans musi być ustawiony prawidłowo, ale nie oznacza to że neutralnie. Musi być ustawiony odpowiednio do danego projektu, jednak jeśli nie wiesz co chcesz uzyskać w efekcie końcowym to balans musi być jak najbardziej neutralny, bo niezależnie od formatu, kodeka, kompresji i głebi bitowej to zdecydowanie łatwiej w post przeciągnąć obrazek z neutralnego na zimny niż z ciepłego na zimny..
      Kolejną sprawą jest kwestia podstaw. Uważam że dopiero gdy poznasz podstawy i korzystanie z nich wejdzie Ci w krew i bedzie automatyczne – wtedy możesz zacząć myśleć o łamaniu zasad – tylko wtedy gdy złamanie danej zasady będzie świadome i uzasadnione. Jeśli zasady łamiemy nieświadomie to po prostu są to błędy.

      Odpowiedz
      1. GLS

        1. Nie mowie ze nie potrzeba mieć wiedzy, wiedza to podstawa.
        2. Pisząc „prawidłowo” miałem na myśli 99% porad o ustawieniu neutralnym, naprawdę nie zrozumiałeś?
        3. Nikogo nie namawiam do łamania zasad (nawet nie wiem o jakie zasady masz na myśli) lecz do eksperymentacji. Eksperyment jest najlepszą metodą nauki.

        Odpowiedz
        1. wideoman Autor wpisu

          Zrozumiałem co miałeś na myśli – po prostu próbowałem zaznaczyć że nie zawsze prawidłowo musi znaczyć neutralnie.
          A odnośnie łamania zasad to ogólną zasadą jest znajomość temperatury kolorów i neutralny balans bieli. Aby odpowiednio dopasowywać „klimat” kolorystyczny ujęcia do ogólnej koncepcji filmu należy wiedieć co to neutralny balans bieli i czym jest temperatura kolorów.

          Odpowiedz
          1. GLS

            Oczywiście. W moim poście nie próbuję pisać ze znajomość wartości K kolorów jest nieważna lub niepotrzebna, wręcz przeciwnie, to podstawa!
            Natomiast warto jest próbować i pracować z WB dla osiągnięcia pewnego nastroju.

            Doskonałym polem do eksperymentacji jest wnętrze oświetlone domowymi lampami (2500 – 4000K) i naturalnym światłem dziennym z za okna (5000 – 6000K).
            W zależności od ustawiane WB (na 3000 lub 5500K) można osiągnąć kompletnie inny nastrój filmu.

            Pisze to jedynie jako dodatkową informację dla tych, którzy może po prostu boją się eksperymentować, zastraszeni faktem że większość informacji mówi że jeśli WB nie jest „prawidłowy” (czyt. neutralny) to jest to trudno później poprawić, zamiast myśleć że: mogę ustawić mój WB tak, że później nie będę musiał nic poprawiać.

            Pewnie wychodzi ze mnie stary nauczyciel który uważa że 1 gram eksperymentowania jest warty 1 tony tłumaczenia 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *